آثار مخرب افکار منفی در اقامتگاه دخترانه تهران

  • نویسنده بشرا یعقوبیان
  • تاریخ انتشار 1402/12/28
آثار مخرب افکار منفی در اقامتگاه دخترانه تهران

آثار مخرب افکار منفی در اقامتگاه دخترانه تهران

همه انسان ها روزانه در معرض افکار منفی قرار می گیرند. افکار منفی به آن دسته از افکار گفته می شود که به صورت ارادی یا غیر ارادی به ذهن انسان وارد شده و سبب آزار فرد می شوند. این افکار ممکن است عملکرد زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. برای سنین جوانی به ویژه طی زمانی که فرد مستقل شدن را تمرین می کند، این افکار می تواند آسیب رسان باشد. حساسیت این افکار برای جوانانی که در اقامتگاه دخترانه تهران و دیگر شهرها ساکن هستند، بسیار بالا است. افکار منفی گاهی از طریق محیط بیرونی وارد ذهن می شود و گاهی نیز ساخته ی تخیل و افکار خود فرد است. افکار منفی مانند ناامیدی از وضعیت آینده، مواجه شدن با مشکلات عدیده در هنگام پیاده سازی ایده ها، شکست در برنامه ها، متعادل نبودن نیازها با امکانات و غیره بر این تشویش های فکری دامن خواهد زد. متاسفانه این وضعیت ناخوشایند در تمامی رشته، دانشگاه و اقامتگاه دانشجویی و کارمندی مشهود است و محدود به مکان، زمان و موقعیت خاصی نیست.

اقامتگاه دخترانه تهران

عوامل مؤثر در بروز افسردگی در اقامتگاه دخترانه تهران

با ورود به دانشگاه، دانشجو با تنش هایی روبه رو خواهد شد که قبلأ آن ها را تجربه نکرده است. برای اولین بار فرد جوان بدون مشورت با خانواده به انجام امور خود می پردازد در نتیجه مجبور خواهد بود، به تنهایی عواقب تصمیمات خود را بر عهده بگیرد، این امر موجب می شود اولین عامل استرس زا برای دانشجویان به ویژه دانشجویانی که ساکن اقامتگاه دخترانه در تهران و دیگر شهرها هستند، فراهم شود. دانشجو به طور ناگهانی خود را در احاطه درس هایی می بیند که بسیار سنگین تر از درس های دبیرستان است، به طوری که گاهی مفاهیم کتاب های دانشگاهی در مقایسه با دبیرستان برایش متفاوت می شود. به طور خود به خود زمینه کاهش اعتماد به نفس فراهم شده و در پایان ترم، افت شدیدی در نمرات به وجود می آید. برخی از دانشجویان خیلی زود خود را با این مسئله وفق می دهند و فقط در فکر پاس شدن درس ها هستند، اما برخی دیگر با هجوم افکار منفی مانند نمره معدل پایانی، مشروط شدن، هزینه ای که باید بابت درس های افتاده بپردازند، فارغ التحصیل نشدن در موعد مقرر و غیره، روبه رو خواهند شد. متأسفانه گاهی خانواده ها در این شرایط در کنار فرزندان خود نیستند وحتی با جبهه گیری، به سرزنش فرزندان خود و بدتر شدن شرایط روحی آن ها در اقامتگاه دخترانه می پردازند. بی شک این کار نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا فرد چون دلگرمی برای دردل با افراد خانواده نخواهد داشت یا به تنهایی مطلق و یا به آغوش نا امن جامعه پناه خواهد برد. در پسران، ملحق شدن به جمع افراد مصرف کننده دخانیات و در دختران، پیوستن با گروه هایی که از سر شیطنت و جوانی به فراموش کردن ارزش های اخلاقی می پردازند، از پیامدهای جامعه نا امن است. همین کارها به افسردگی و سرخوردگی ساکنین اقامتگاه دخترانه تهران، دامن می زند.

اقامتگاه دخترانه تهران

تلاش برای کاهش اثرات افکار منفی در اقامتگاه دخترانه تهران

بهترین کلید در درمان هر بیماری تشخیص زود هنگام آن است. با شناخت علائم اولیه ناشی از افسردگی، اگر بیمار در حداقل زمان ممکن به پزشک مراجعه کند و به مصرف داروهای تجویز شده بپردازد، در اسرع زمان بهبود می یابد و قادر به بازیابی عملکرد طبیعی خود خواهد بود. طبق آمارهای گزارش شده، میزان بروز افسردگی در دانشجویان ساکن در اقامتگاه دخترانه از دیگر دانشجویان شایع تر است. عوامل بسیاری در این زمینه تأثیرگذار هستند. افراد ساکن در اقامتگاه دخترانه تهران می توانند با شناسایی و حذف تک تک این عوامل قدم بزرگی در جهت حذف اثرات افکار منفی و متعاقب آن اثرات آزار دهنده افسردگی بردارند. به طور کلی افراد در چنین شرایطی می توانند با دریافت کمک های تخصصی از مشاوران و روانشناسان زبده، کار را برای خود آسان کنند. از طرفی دیگر در اقامتگاه دخترانه در تهران و سایر اقامتگاه دانشجویی و کارمندی همواره دوستان دلسوزی حضور دارند که با کمک گرفتن از آنها می تواند تا حد زیادی از شر احساسات و افکار منفی خلاصی یافت. تنها کاری که در چنین شرایطی باید انجام داد این است که به جای پناه بردن به افراد نادرست، به کسانی پناه برد که به راستی نیت خیر داشته و دوستان خود را در این راه کمک می کنند. 

 

 

 

اشتراک‌گذاری:

مقالات مشابه

امتیاز و نظرات