در پانسیون دخترانه چگونه از خود مراقبت کنیم؟

  • نویسنده گونا صادقیانی
  • تاریخ انتشار 1402/02/20
در پانسیون دخترانه چگونه از خود مراقبت کنیم؟

در پانسیون دخترانه چگونه از خود مراقبت کنیم؟

خود مراقبتی شامل تصمیمات و اقداماتی برای سلامت، پیشگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی و توانایی رفع نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی خود می شود. خودمراقبتی، یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود، کارهای روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم. خودمراقبتی شامل اقداماتی است آموختنی، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوش ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند که این امر به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود. زندگی در پانسیون دخترانه با تغییرات زیادی همراه است و به همین دلیل ضروری است كه ساکنین مهارت ها و توانایی هايی براي مقابلة سالم و متنوع با مشكلات داشته باشند تا بتوانند از سلامت جسمی و روانی خود محافظت کنند و به رشد شخصيت و ارتقای سلامت خود ادامه دهند.

چرا ما اغلب اوقات در مراقبت از خودمان کوتاهی می کنیم؟

خود مراقبتی کردن همیشه کار آسان و ساده ای نیست. اکثر ما به شدت مشغول کار و مسائل مختلف هستیم، مشاغل پر استرسی داریم یا آنقدر درگیر دنیای فناوری و تکنولوژی شده ایم که دیگر وقتی برای مراقبت کردن از خودمان نداریم. معمولا وقت گذاشتن برای خودمان جزو آخرین اولویت های زندگی ماست. بدتر از همه اینکه گاهی اوقات نسبت به زمانی که برای خودمان و مراقبت از خودمان صرف می کنیم احساس عذاب وجدان داریم. برای همین، خود مراقبتی در شروع کار می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. با همه اینها، خوشبختانه نکاتی وجود دارند که با رعایت آنها می توانید در مسیر خود مراقبتی قرار بگیرید و رفته رفته مهارت بیشتری در این زمینه پیدا کنید. فراموش نکنیم اگر خودمان را دوست داریم باید مراقب سلامتی خود باشیم.

 

 

مراقبت از خود و زندگی مستقل

 بسیاری از ساکنین پانسیون دخترانه در تهران در دوره زندگی در پانسیون و زندگی دانشجویی به دلیل عدم نظارت والدین بر رفتار تحصیلی آنان دچار افت عملکرد می شوند. حالا این وظیفه خود دانشجو است که تلویزیون را خاموش کند و شروع به درس خواندن کند. تهیه غذا، مدیریت امور مالی، تمیزی اتاق، به موقع خوابیدن، شستشوی البسه، ورزش، دوش گرفتن، ایاب و ذهاب و امثال آن همگی به عهده خود فرد است. عدم کنترل هر یک از این حوزه ها ( تحصیلی، خواب، تغذیه، مسایل مالی، ورزش، و بهداشت) می تواند برای سایر حوزه ها مشکل ساز گردد. تعداد زیادی از ساکنین خوابگاه دخترانه و دانشجویان برای مستقل زندگی کردن به سراغ کارمی روند که خود می تواند منبع استرس عمده ای باشد چرا که یک دانشجو باید در هفته 40 ساعت کار علمی کند و لذا با کمبود وقت مواجه می شود. تمامی این موارد حکایت از آن دارد که دوره اقامت در پانسیون می تواند یک دوره مهیج اما در عین حال استرس زا باشد. هنگامی که ما استرسی را تجربه می کنیم، معمولا اکثرمان به سیستم های حمایتی خاصی برای حل مشکلاتمان متکی هستیم. خانواده ها در این بین نقش مهمی دارند. اما اکثرافرادی که وارد پانسیون می شوند از خانه، شهر، محله، دوستان و اطرافیان خود دور می شوند. از این رو، آنها در زمانی با استرس های تحولی و تحصیلی و شغلی روبرو می شوند که از اکثر منابع حمایتی خود دور هستند. هیچ منبعی سهل الوصول تر از خود ما برای تقویت روحیه و دادن عزت، احترام و پاداش به خودمان وجود ندارد. در چنین شرایطی است که ضرورت برخورداری از منابع خودیاری بیش از پیش نمایان می گردد.  مقاله ایی  که در پیش رو دارید با این هدف به رشته تحریر درآمده است.

 

 

خودمراقبتی جسمی

خوردن منظم غذای سالم: صبحانه، ناهار، شام و میان وعده های سالم، مصرف ۵وعده میوه و سبزی در روز، انجام ورزش روزانه: پیاده روی، دویدن، شنا، ورزش های رزمی، انجام معاینه پزشکی ادواری و منظم پیشگیرانه، دریافت خدمات و مراقبت های پزشکی موردنیاز، استراحت کافی هنگام بیماری، انجام فعالیت های جسمی منظم، داشتن خواب و استراحت کافی، رعایت پوشش مناسب و بر اساس فصول سال، رفتن به تعطیلات، پرهیز از استفاده از وسایل و لوازم هم اتاقی هایتان و رفتارهای پر خطر.

خودمراقبتی اجتماعی

برقراری ارتباط با خانواده و حضور در کنار افراد مورد علاقه، معاشرت با دوستان / هم اتاقی، خوردن ناهار یا میان وعده روزانه با دوستان/ هم اتاقی، گفتگوی روزانه با دوستان، هم اتاقی یا همکاران، اختصاص وقت کافی برای انجام کامل امور شخصی، تعیین حد و مرز خود با هم اتاقیتان، عضویت در تشکل های گروهی،خلاقیت و انگیزه در محیط پانسیون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری:

مقالات مشابه

امتیاز و نظرات